Voor veel recreatieondernemers is Paul Wijers een bekende naam. Als strategisch marketeer én bedrijfscoach heeft hij zitting in het expertteam van Vitale Vakantieparken Drenthe én is hij actief voor de provincie Drenthe. ‘Ik help ondernemers met het vormen van een lange-termijn-visie’, zo omschrijft hij zijn werkzaamheden.
Niet adviseren, maar coachen
‘Mijn kracht ligt niet in het geven van adviezen, maar in het stellen van vragen,’ zegt Wijers. ‘Ik noem mezelf dan ook geen adviseur, maar coach. Mijn rol is ondernemers te begeleiden in het blootleggen van hun wensen en daar een koers bij ontwikkelen. Het begint altijd met de vraag: wat voor ondernemer wil ik zijn?’
Prioriteiten
In 2024 startte Wijers op voorspraak van Vitale Vakantieparken Drenthe een coaching-traject op de Blauwe Lantaarn. Deze familiecamping vlak bij het dorpje Wateren wordt gerund door Rens en Mischa, samen met hun vier kinderen. Wijers: ‘Maar de kinderen worden ouder en Rens en Mischa geven aan dat daarmee hun prioriteiten veranderen. En dat leidt tot de vraag hoe zij hun bedrijf de komende jaren willen vormgeven.’
Balans
Wat Wijers vaak ziet is dat ondernemersechtparen worstelen met de balans tussen werk en privé. ‘Soms hebben koppels het gevoel dat ze hun kinderen tekort doen omdat ze bijna altijd op hun park actief zijn. Maar je kunt ook stellen dat deze ouders 40 uur per week thuis zijn. Men moet de nadelen afwegen tegen de voordelen.’
Energie
Waar anderen spreken over ‘de stip aan de horizon’, spreekt Wijers liever over ‘de stip áchter de horizon’. ‘Veel ondernemers hebben geen scherp toekomstbeeld’, verduidelijkt hij. ‘Ze draaien al jaren mee, maar vragen zich steeds vaker af: willen we dit nog jaren blijven doen? Stel je daarom de vraag waar je energie van krijgt. Het gaat niet alleen om omzet, investeringen of marketing. Even belangrijk zijn onderwerpen als zingeving, werkplezier en persoonlijke keuzes.’
Onderscheidend vermogen
Volgens Wijers zorgen grote ketens als Roompot en EuroParcs voor schaalvergroting en domineren ze de online-advertentiekanalen. Maar voor kleine en middelgrote ondernemers is nog volop ruimte omdat zij zich onderscheiden door het persoonlijke contact met de gast, weet Wijers. ‘Een ondernemer die zichtbaar is op zijn of haar eigen park, die de gasten écht kent, maakt het verschil. Dat wordt gewaardeerd door de gast. Grote ketens zullen dit nooit kunnen bieden.’
Vooruitdenken loont
‘Ik bied geen kant-en-klare antwoorden, wel begeleiding bij het vinden van het juiste antwoord voor jóuw bedrijf. Ondernemers die de moed hebben om naar zichzelf te kijken, die vooruit willen en willen ondernemen met meer rust en richting, vinden in mij een gedreven coach. Uiteindelijk is dát waar het om draait in recreatie: mensen helpen genieten. Maar dat lukt pas echt als jij als ondernemer ook weet waar je blij van wordt.’